Wie is Liesa? Wat moeten we over jou weten?

Eerst en vooral vind ik het belangrijk dat mensen me leren kennen om wie ik ben, en niet om wat ik doe. Die twee zaken staan voor mij los van elkaar.

Ik ben zo’n high-energy meisje die constant loopt te fluiten in de gangen, heel de tijd goed gehumeurd rondhuppelt en dan random stopt bij iemand z’n bureau om een belachelijk dansje te placeren. Ik vind het super belangrijk om altijd positief en happy over te komen.

Mijn mantra is dan ook: “Kindness, it doesn’t cost a damn thing. Sprinkle that shit everywhere.”

Mijn principe is: niemand heeft een boodschap aan de shit die ik doormaak. En als mijn dag dan maar een totale flop was, dan heb ik tenminste anderen gelukkig gemaakt door een lach op hun gezicht te toveren.

Daarnaast ben ik wel zo’n rebels persoon die graag de dingen in vraag stelt. En dat uit zich vaak in experimentjes waar mijn familie en vrienden hun ogen soms eens door rollen. 3 dagen niks eten, Keto, 4u ‘s morgens opstaan,… Ik zoek graag naar het ‘waarom’ achter die experimenten, en dat zorgt er wel voor dat ik altijd wel met iets spannends bezig ben.

 

En als iemand je dan toch vraagt wat je doet, wat is dan het antwoord?

Ik zit vandaag middenin de transitie van freelancen naar ondernemen. Ik freelance en help de coolste bedrijven met alles wat online marketing en sales is. Die persoonlijke klik met mijn klanten is wel belangrijk. Momenteel werk ik voor onder andere Stampix, Desotec en Ziekenhuisnetwerk Antwerpen.

Daarnaast ben ik momenteel mijn eerste bedrijf op poten aan het zetten: uncovr.

uncovr is een bedrijf dat zich focust op de digitale transformatie van de verzekeringstussenpersonen in Vlaanderen (de makelaar van achter de hoek dus). Die transitie momenteel is wel spannend.

 

 

Waarom maak je de shift van freelancer naar ondernemer?

De keuze om freelancer te worden was sowieso maar een tijdelijk keuze.

Ik werkte voorheen voor een consulting bureau en een agency. Ik had het eerlijk gezegd wat gehad met de constante switch tussen opdrachten, alsook het té high level helpen van bedrijven.

Ik wilde meer impact kunnen maken: effectief zaken veranderen.

En als freelancer kun je dat veel meer. Het was voor mij dan ook een ideale periode om echt eens diep te duiken in de uitdagingen van mijn klanten. Omwille van die reden heb ik de laatste 2 jaar gekozen om lange-termijn opdrachten te doen bij mijn klanten. Daarnaast geef ik ook les aan de VUB en Vives, enkele uren per maand. Dat doe ik vooral om als docent écht impact te kunnen hebben op het leven van de student.

De drijfveer om écht impact te hebben speelt ook nu in de keuze om zelf te beginnen ondernemen. En die impact gaat verder dan louter business-uitdagingen: bij mijn klanten trachtte ik ook steeds een positieve indruk na te laten op de werksfeer. Het besef begon te komen dat ik eigenlijk ook gewoon heel graag mijn eigen ‘cool place to work’ wil bouwen.

 

En zo werd uncovr geboren. Hoe ben je als marketeer in de verzekeringswereld binnengewandeld? Wat wil je daar precies gaan uitsteken?

Ik heb zelf mijn eerste jaren in in de arbeidsmarkt gewerkt als verzekeringsadviseur bij een bank en verzekeringskantoor, en heb ook deze studies gevolgd. Met deze expertise in mijn achterhoofd ben ik uncovr opgestart.

We gaan ons focussen op online groei van verzekeringskantoren door middel van online marketing. Enerzijds door ze het zelf aan te leren in onze academy (voor de DIY-makelaar die het heft zelf in handen wil nemen), of anderzijds hen volledig te ontzorgen (voor de makelaar die resources wil steken in een partij die het doet voor hen).

We kiezen specifiek voor de verzekeringsmakelaar, omdat we zien dat de Vlaming nog steeds veel belang hecht aan het advies van zijn makelaar. Wij zeggen dus: “we geloven in de toekomst van de verzekeringsmakelaar, laten we hem helpen ook klaar te zijn voor die digitale toekomst.”

Dankzij mijn kennis van het reilen en zeilen binnen zo’n kantoor, ben ik overtuigd dat ik het vertrouwen kan winnen van de sector die nogal avers staat tegenover de opportuniteiten van de online wereld.

Door mijn focus te leggen op één specifieke niche, hoop ik mijn impact dus niet enkel te voelen bij mijn klanten, maar doorheen de hele sector.

 

Waar zou je over 3 jaar willen staan?

Op lange termijn hoop ik dat uncovr irrelevant wordt, dat de makelaar zichzelf zodanig wist te transformeren dat uncovr niet langer hoeft te bestaan.

Tegen mijn 30ste verjaardag wil ik kunnen zeggen dat er een merkbare shift binnen de verzekeringsmarkt is gebeurd. Niet zo tastbaar, maar ik zal het weten als ik daarin geslaagd ben.

Daarnaast wil ik ook een leider zijn zoals Nick Vinckier ooit voor mij was. Dankzij hem heb ik destijds mijn veilige leventje als verzekeringsadviseur achter me gelaten om te starten aan de rollercoaster van Duval Union Consulting.

Als ‘Team Social’ toerden we het hele land door om bedrijven te helpen met het opzetten en implementeren van hun online marketing strategie. Nick heeft een gigantische impact gehad op mijn leven. Hij nam persoonlijk ownership over mijn ontwikkeling. Geen micro-management! Hij liet me los, liet me verantwoordelijkheid nemen, maar nam ook uitgebreid de tijd om me de kneepjes van het vak aan te leren.

Ik kreeg kansen. Maar ik heb ze wel zelf moeten grijpen.

Als ik denk aan mezelf als werkgever, dan probeer ik me altijd Nick voor te stellen. En dat beeld mag ik straks ook al effectief gaan uittesten, want employee n°1 komt 1 december aan boord!

 

Wat waren de grootste obstakels die je nu al hebt moeten overwinnen?

Het eerste grote obstakel was om mezelf als ondernemer te zien en dat ook expliciet te “outen”. Ik ben vrij onzeker van nature. Ik voelde een weerstand om mezelf te bestempelen als ondernemer. Dat expliciet durven uitspreken was dus wel een grote stap.

Van zodra ik dat engagement genomen had, ben ik me ook anders beginnen te gedragen. Plots begin je te denken als een ondernemer, en vraag je je af: “waarom deed ik dit niet al eerder?”

Zo simpel kan het soms zijn…

Het grootste obstakel echter is om effectief de stap naar het ondernemerschap te zetten. We zijn allemaal dromers. Ik dacht vaak veel te lang na, en stelde actie uit. Het zit allemaal tussen onze oren. Beseffen dat je vaak zelf je eigen grootste obstakel bent, is een waardevol inzicht geweest!

 

Wat heeft Rubicon al voor jou betekend in deze periode?

In je dagdagelijkse doen ben je als ondernemer vooral bezig met je eigen ding en stoot je op verschillende obstakels – kleine en grote. Dankzij Rubicon heb ik geleerd dat het obstakel meestal niet is wat het lijkt. Vaak ben je zelf het obstakel. Vooral bij de uitdagingen waar je regelmatig op stoot moet je durven stil te staan, en te kijken naar je eigen gewoontes of wat je gelooft over jezelf.

Zo dacht ik bijvoorbeeld dat ik slecht was in time management, want ik had altijd teveel werk. Al jaren stoot ik op datzelfde probleem. Maar door eens stil te durven staan bij die uitdaging ontdekten we dat de achterliggende oorzaak eigenlijk neerkwam op het feit dat ik een pleaser ben. Ik ben een pleaser omdat er ergens de overtuiging leeft dat als ik ‘nee’ zeg, die persoon minder tevreden zou zijn over mij en mijn werk. Door die overtuiging te challengen, hebben we de échte root van het time management probleem aangepakt.

Rubicon is voor mij eigenlijk een investering in een spiegel voor mezelf geweest. Jezelf leren doorgronden, onbewuste overtuigingen naar boven halen en werken om elke dag 1% betere versie van jezelf te worden.