Ondernemer Jochen Boeykens legde al een ongelooflijk traject af. Na nauw betrokken geweest te zijn bij bedrijven zoals TapCrowd, Engagor en Blendr.io, richtte Jochen het durffonds Torus en het platform Skindr op. Dat doet hij nu vanuit een andere visie, zegt de ondernemer. Want volgens hem is de ‘waarom’ van jouw bedrijf uiterst cruciaal. 

 

Momenteel houdt Jochen zich voornamelijk bezig met Skindr, waar hij co-founder is, en Torus, dat hij zelf oprichtte. Twee heel verschillende ondernemingen: het ene is een platform voor dermatologen, het andere een durffonds. “Skindr is eigenlijk ontstaan door een probleem dat ik zelf had”, vertelt Jochen me. “In 2019 kreeg ik plots een verschrikkelijke uitslag. Ik durfde er bijna niet mee naar buiten komen, dus ik wilde snel een oplossing. Toen ontdekte ik dat de wachttijden voor dermatologen erg lang zijn. Uiteindelijk heb ik een maand met die uitslag rondgelopen.” 

“Toevallig kwam ik niet lang erna een dermatoloog tegen die ook iets tegen die lange wachttijden wilde doen, en nu is Skindr er. Je kan er snel een online consultatie doen met een dermatoloog en krijgt er binnen de 48 uur respons, al vervangt het niet de fysieke bezoeken. Het is vooral handig als je kleine problemen hebt of in afwachting van een fysieke consultatie.”

 

Generatie met verantwoordelijkheid

Daarnaast investeert Jochen met passie vanuit het fonds dat hij oprichtte, Torus.vc. “Torus is wat men in Amerika een double bottom line fund noemt. Naast het financiële aspect, is het maatschappelijke doel dat het bedrijf vervult ontzettend belangrijk voor ons”, duidt de ondernemer. “Ik heb het gevoel dat onze generatie de verantwoordelijkheid heeft om heel wat  te fiksen in de wereld, dat wil ik reflecteren in de bedrijven waarin we investeren. We gaan morgen niet investeren in een advertentiesoftware bijvoorbeeld. Er moet altijd een groter maatschappelijk doel achter zitten.” 

Jochen runt Torus niet alleen, maar met tien andere tech ondernemers, afkomstig uit vijf verschillende landen. Dat is volgens de founder een grote meerwaarde. “We financieren een onderneming nog in een vroeg stadium, dan is het ideaal als jouw investeerders iets meer doen dan enkel kapitaal verschaffen. Dan helpt het als je een groep rond jou hebt die nog recent hetzelfde heeft meegemaakt.”

Hoewel de bedrijven op het eerste gezicht totaal anders zijn, is er alvast één ding dat ze gelijk hebben: Jochen is ze gestart vanuit een groter, achterliggend doel. De founder ondervond zelf al dat zoiets nodig is om gepassioneerd te blijven ondernemen. “Kijk, de reden dat je een bedrijf start, is als ondernemer extreem belangrijk. Dat is hetgene waar je jouw energie uithaalt, ook als het tegenzit. Hoe sterker de ‘waarom’ van je onderneming, hoe groter de kans dat je zal slagen.”

“Toen ik begon als ondernemer, was mijn waarom het financiële. Niks mis mee, want dat was op dat moment een sterke motivator. De start-ups waar ik als co-founder ben ingestapt, zijn dan ook allemaal verkocht aan een Amerikaanse concullega. Ook al was dat niet per se het doel, maar als je dan een mooi aanbod krijgt, sla je het niet af ”, schetst Jochen.  

 

Soul searching in Thailand

Toch botste hij met die overtuiging al snel op zijn grenzen. “Toen ik eindelijk die financiële droom had bereikt, ben ik in een zwart gat gevallen. Ik bleek toch niet in het walhalla terechtgekomen te zijn. Voor mij was het een keerpunt waarna ik allerlei soul searching gedaan heb. Ik voelde dat het financiële alleen mij niet voldoende meer zou motiveren, maar ik wist niet goed wat dan de volgende stap was. Ook mijn omgeving voelde dat dat aan mij knaagde, op dat moment straalde ik veel negativiteit uit.”

En die soul searching neemt Jochen heel serieus: “Ik ben toen begonnen met een silent retreat in Thailand, waar ik tien dagen verbleef. Dat heeft eigenlijk alles in gang gezet. Ik kwam terug met een ander perspectief. Ik heb daarna nog met heel wat andere dingen geëxperimenteerd, zoals mediteren of een streng veganistisch dieet. Momenteel ben ik gefascineerd door de Wim Hof-methode.” 

“Het is boeiend om te zien hoe mensen op de rand van een depressie of burn-out staan, en dan iets vinden om daar niet alleen uit te geraken, maar zelfs naar een hoger niveau gaan”, vertelt Jochen. “Persoonlijke groei is nu een belangrijke pijler in mijn leven, en dat reflecteert zich ook binnen Torus. We weten als geen ander door welke rollercoaster je gaat als early stage founder.”

 

101 redenen om het niet te doen

Jochen meent dat je om een goede ondernemer te zijn, je van jouw persoonlijk groei een prioriteit moet maken. “Ik weet dat mijn traject op dat vlak nooit afgelopen zal zijn. Ondernemen is geen gemakkelijk carrièrepad, maar de uitdagingen die je daar vindt, geven jou wel de opportuniteit om jezelf te ontplooien. Maar je mag die persoonlijke groei dus niet uit het oog verliezen. De huidige context waarin we vandaag bedrijven bouwen, waar snel schalen belangrijk lijkt, helpt daarbij niet. Maar wie dat negeert, krijgt daar sowieso de weerslag van.”

Stilstaan en kritisch naar jezelf kijken, hoe maak je daar als ondernemer dan tijd voor? “Rubicon biedt daar een goed antwoord op”, knikt Jochen. “Dankzij de klankbordsessies, kan je jouw persoonlijke groei op een structurele manier aanpakken. Wat ik vaak zie gebeuren in sessies, bij mezelf en anderen, is dat je jouw uitdagingen vertelt met een bepaald geloof. Die overtuiging trek je zelf al lang niet meer in vraag, de groep wel. Door dat te doen, kan je jouw grenzen verleggen.”

Denken dat je daar immuun voor bent, is volgens de founder een grote valkuil. “Als ondernemer bots je op een gegeven moment op je limieten. Er zijn altijd dingen waar je schrik van hebt. Je bent er nog niet klaar voor, je hebt er de juiste mensen nog niet voor, je moet je nog wat meer voorbereiden… er zijn altijd wel 101 redenen om het niet te doen. De klankbordsessies van Rubicon helpen je daar op terug te komen. Ze laten je beseffen dat je wél die stap kan zetten, het moet niet perfect zijn.”

“Maar uiteindelijk plooit het zich allemaal terug op jouw ‘waarom’. Als je geen hoger doel hebt dat je wil bereiken met je bedrijf, dan is de kans dat je opgeeft veel groter. De reden waarom je een bedrijf start is uiterst belangrijk”, besluit de ondernemer.