In deze blog leer je wat resilience of veerkracht precies is, waarom deze skill zo belangrijk is als ondernemer, en hoe je het naar een hoger niveau kan trainen. Wil jij jouw veerkracht trainen naar een topniveau? Mis dan ook zeker niet ons exclusief offline event voor ondernemers op 17 september. Meer info vind je hier.

💪🏼 Maar eerst: wat is resilience precies?

Resilience is de skill die je toelaat om gezond en zelfs productief met stress en tegenslag om te gaan.

Het gaat dus niet enkel over het terugkeren naar de oorspronkelijke situatie voor de tegenslag, maar ook over het vermogen om eruit te leren en sterker te worden.

Wellicht heb je ooit al eens een pijnlijke ervaring meegemaakt, die jou vandaag sterker heeft gemaakt. Dit is resilience. Dit is één van de manieren waarop we als mens groeien.

Resilience Meditation
☝🏼 Waarom is resilience zo belangrijk?

“Adversity doesn’t discriminate.” Tegenslag discrimineert niet. Ken jij ook maar één persoon rondom jou die in zijn of haar leven nog nooit een zware tegenslag gekend heeft? Faillissementen, relatiebreuken, ziekte, verlies, ongeluk, onvruchtbaarheid… De lijst is eindeloos. Een mensenleven is gevuld met vallen en opstaan.

Gezond kunnen omgaan met tegenslag is daarom van vitaal belang om te kunnen blijven groeien als persoon en ondernemer. 

Ondernemen betekent namelijk risico’s nemen. En hoe berekend die risico’s ook mogen zijn, niet alles loopt altijd van een leien dakje. “Everyone has a plan until they get punched in the mouth”.

Een ondernemer draagt bovendien niet alleen de verantwoordelijkheid over zijn of haar eigen leven, vaak ook indirect over die van hun team.

Het nemen van risico’s en het dragen van een grote verantwoordelijkheid zorgen ervoor dat ondernemers er alle baat bij hebben om hun resilience niet alleen te onderhouden, maar zelfs te versterken. 

Wist je dat J.K. Rowling 12 keer werd afgewezen alvorens haar eerste Harry Potter boek gepubliceerd werd? Vandaag is ze de eerste auteur met een net worth van 1 miljard dollar. Hoe vaak werd jij al 12 keer afgewezen en bleef je toch overeind?

Resilience running
🔎 Hoe herken je veerkrachtige mensen?

Wanneer een veerkrachtig persoon te maken krijgt met tegenslag of stress, vertonen ze vaak dit type gedrag. Ze…

  • Durven beroep doen op hun omgeving voor hulp.
  • Accepteren de omstandigheden waar ze geen controle over hebben.
  • Bepalen hun acties voor de omstandigheden waar ze wél controle over hebben.
  • Evalueren achteraf de situatie en hun reactie, om hieruit te leren voor de toekomst.

 

🏃🏼‍♀️ Hoe train je jouw veerkracht?

Deze 3 strategieën worden aangeraden door Lucy Hone, Ph.D., een experte op het vlak van resilience:

 

  1. Shit happens. Anticipeer bewust dat er zich tegenslagen zullen voordoen.

Dit betekent niet dat je tegenslag moet gaan opzoeken. Het betekent wel dat je accepteert dat tegenslag een onderdeel van het leven is. Van zodra je dit actief gaat doen, voelen tegenslagen minder ‘unfair’ aan. Je verwacht het immers toch al. Je stopt met jezelf de vraag te stellen: “Waarom overkomt dit mij?”

Vreemd genoeg lijkt het alsof we dit wat collectief vergeten zijn. Het perfecte plaatje op Instagram is de norm geworden, en er is geen ruimte meer voor onvolmaaktheden. Bewust zijn van het feit dat het leven rommelig kan en zal zijn, geeft jou tegenwoordig een grote voorsprong op de rest.

TIP: de volgende keer dat je iets nieuw onderneemt (een nieuw project, een nieuwe hobby, een nieuw product, …), plan dan ook concrete acties voor wanneer het fout loopt. Dit bedoelen we met bewust anticiperen. Stel jezelf de vragen:

  • Wat kan er mislopen?
  • Hoe weet ik wanneer dit mislukt? (welke aanwijzingen hou ik in het oog?)
  • Welke stappen onderneem ik in deze situatie? 

Jezelf deze vragen bewust stellen, triggert jouw brein om naar oplossingen te zoeken. Je bent niet lang reactief, maar neemt duidelijk controle over elke situatie die zich kan voordoen.

Deze vragen bewust gaan beantwoorden zal je ook helpen om met meer zelfvertrouwen aan dat nieuw project te starten. Je bent niet alleen klaar voor succes, maar ook voorbereid op tegenslag.

Focus resilience
  1. Kies heel bewust waar jouw aandacht naar toe gaat.

Controle of niet?

De volgende keer dat tegenslag zich voordoet, neem een stap terug. Bekijk de situatie zo objectief mogelijk. Ontleed het tot in de kleinste details.


OEFENING: 
Neem pen en papier. Maak twee kolommen. In de linkerkolom som je alle aspecten van de situatie op waar je controle over hebt. In de rechterkolom doe je hetzelfde voor de aspecten waar je geen controle over hebt. 

Neem vervolgens een tweede blad, en leg deze er naast.

 

  • Over welke aspecten heb je controle?
    —> Voor elk aspect schrijf je minimaal 3 mogelijke acties neer die je kan ondernemen om het probleem op te lossen.
    —> Omcirkel vervolgens de actie waarvan je gelooft dat deze de grootste impact of kans op slagen zal hebben.
    —> Dit is jouw actieplan om uit deze impasse te geraken. Go to work!

 

  • Over welke aspecten heb je geen controle?
    —> Het neerschrijven van deze lijst heeft als doel om deze aspecten visueel en mentaal naar voren te brengen.
    —> De volgende keer dat je je zorgen maakt over iets op deze lijst, zal je rapper beseffen dat je piekert over iets waar je geen controle over hebt.
    —> Piekeren is menselijk. Don’t beat yourself up. Eindeloos piekeren leidt echter tot paralyse en stilstand. Jouw actieplan is hierop het antwoord.

 

Zo hadden restaurantuitbaters tijdens de lockdown geen controle over hoe lang de lockdown zou blijven duren. Deze beslissing lag niet in hun handen. Daarover piekeren kost dus alleen maar tijd en energie.

Waar hadden ze wel controle over? Over hoe ze hun producten toch bij de klant zouden kunnen krijgen binnen de nieuwe wettelijke voorwaarden. In no-time zag je zelfs high-end restaurants een succesvolle take-out service op poten zetten.

Desk Resilience
  1. Stel jezelf de vraag: “Is hetgeen ik nu aan het doen ben nuttig of niet?”

Deze vraag is wellicht de meest krachtige van de drie strategieën, en toepasbaar op bijna elke situatie. Deze enkele vraag zet jou aan het stuur en geeft je terug controle over hoe je jouw tijd en energie spendeert.

Is de manier waarop ik nu denk en handel productief voor…

  • De groei van mijn bedrijf?
  • Het overleven van deze crisis?
  • Het oplossen van deze situatie?

Volgens dr. Hone is dit de strategie die de grootste impact heeft bij mensen die hun veerkracht trainen. Durf jezelf deze vraag enkele keren per dag te stellen, en neem terug controle over hoe effectief je je tijd spendeert.

OEFENING: Hoewel deze vraag eerder reactief is, kan je het ook proactief toepassen. Voor je aan het werk gaat ’s ochtends, neem 5 minuten de tijd om jouw dagplanning te analyseren. Stel dezelfde vraag: “Is hetgeen ik vandaag ga doen nuttig of niet?”

Indien je merkt dat jouw dag gevuld is met paniekvoetbal, kan je dit nu reeds rechtzetten.

 

👉🏼 Conclusie en uitnodiging

Dit zijn 3 strategieën die je kan toepassen om jouw veerkracht te trainen. Ga je van vandaag op morgen de meest ‘resilient’ persoon ter wereld zijn? Natuurlijk niet. Veerkracht train je net zoals een spier: met herhalingen. Elke keer een beetje beter.

Dit zijn ze nog eens kort op een rij:

  1. Anticipeer bewust dat tegenslagen zich zullen voordoen.
  2. Evalueer jouw situatie en kies heel bewust waar jouw aandacht naar toe gaat.
  3. Stel de vraag: “Is hetgeen ik nu doe nuttig of niet?”

 

Wil jij jouw veerkracht trainen naar een topniveau? Mis dan zeker niet ons exclusief offline event voor ondernemers op 17 september. Meer info vind je hier.