We hebben een verouderde visie op het ondernemerschap. Onbewust worden we zo als ondernemer geremd in onze groei en blijven we zelf ons grootste obstakel. Gelukkig heb je alles in handen om alles om te gooien. Hier vertel ik je waarom je die verouderde visie achter jou moet laten, welke shift je als ondernemer moet maken en hoe je een betere ondernemer kan worden.

 

Onbewust beheerst een verouderde visie hoe we naar het ondernemerschap kijken. Wanneer ben je als ondernemer succesvol? Er zijn veel maatstaven van succes, maar vaak hebben ze te maken met bedrijfsresultaten, winst. Zelden kijken we naar de ondernemer zelf. 

Ook als we uitdagingen op ons pad tegenkomen, laat deze verouderde visie ons focussen op de ‘wat en hoe’. Hierbij vergeten we de ondernemer als mens, nochtans het fundament van het bedrijf. Net als de ‘wat en hoe’, is de ‘wie’ cruciaal om succesvol te ondernemen. 

Wij geloven dat er dringend een shift moet gebeuren: van focus op de onderneming naar focus op de ondernemer, als persoon. Acties verrijken met zelfreflectie. Tijd voor focus op de mens achter de ondernemer. 

De oplossing ligt dus in de shift van competenties naar het begrijpen van onze overtuigingen en persoonlijke obstakels. Want op de weg naar groei, zijn we vaak zelf ons grootste obstakel. Wij geloven dat een ondernemer zijn wildste dromen kan bereiken en zichzelf als grootste obstakel kan overwinnen wanneer hij zich laat omringen door gelijkgezinden, zichzelf en anderen in vraag durft stellen en zo bewustwording creëert over zijn overtuigingen en mindset.

 

Daarom heb je als ondernemer 3 cruciale to-do’s: 

  • Creëer bewustwording rond jouw overtuigingen & mindset  
  • Omring je met andere open-minded ondernemers
  • Stel aan jezelf en anderen krachtige vragen in een veilige omgeving

 

1. Werk aan je mindset

Als ondernemer lopen we onszelf constant voor de voeten. We staan er meestal alleen voor, leven continu in ons hoofd, vertellen onszelf een zelfgemaakt verhaal en belanden in een tunnelvisie, al dan niet met ons team. “Het is nu eenmaal zo in onze markt of ons bedrijf.”  

Of wat dacht je van deze verouderde mantras, die veel ondernemers nog als voor waar aanzien? 

  • Succes kan je enkel behalen door keihard te werken. “Doorre doen”, zoals ze in West-Vlaanderen zeggen. 
  • Realiseer een mooie exit van en dan ben je vrij om te doen wat je écht wil. 
  • Groot denken betekent meer risico en miserie.
  • Ik ben nu eenmaal wie ik ben. Echt veranderen gaat niet. Ik ben geen verkoper, leider of als we dan toch bezig zijn: “Geen échte ondernemer.”

 

Een voorbeeld: Jan gelooft al heel zijn leven dat hij geen verkoper is. Verkopen is volgens hem pitchen, hustlen en een charismatisch verhaal vertellen. Zoals die klassieke gladde autoverkoper, die jou het liefst de duurste wagen aansmeert. Het kan ook anders: een goede verkoper is net nieuwsgierig en wil écht begrijpen wat er leeft in het hoofd van de klant. Vragen stellen is iets wat Jan wel kan, en deze overtuiging over sales voelt helemaal niet pusherig. Zo gaan het bewuste en onbewuste vaak met elkaar in conflict.

Er leven nog heel wat traditionele clichés en denkwijzen over het ondernemerschap, die je onbewust tegenwerken als ondernemer. Het mentale aspect van het ondernemerschap wordt zwaar onderbelicht, terwijl we net door het juiste inzicht en mindset tot geweldige dingen in staat zijn. Die mindset moeten we ontwikkelen.

 

2. Stel krachtige vragen

We denken nog te vaak dat coaching en zelfontwikkeling iets ‘fluffy’ is. Terwijl de juiste peer-to-peer coaching gaat over krachtige vragen die brutaal eerlijk en rechtdoorzee zijn. 

We doorbreken daarbij het schoolse eenrichtingsleren, waar een ‘alwetende leraar’ het allemaal eens komt uitleggen.We benutten nog te weinig de kracht van het leren van andere ondernemers.

En dat doen we via de techniek van krachtige vragen stellen. We omzeilen dankzij deze techniek onze reflex om advies te geven. Goedbedoeld, maar oppervlakkig. Als we op de juiste manier vragen stellen – eerlijk, open en zonder oordeel – komen we tot de het echte, dieperliggende obstakel, dat we daarna kunnen aanpakken. 

 

3. Omring je met de juiste ondernemers

Veel ondernemers laten zich bijstaan door familie, vrienden en eventuele co-founders. Hoewel ze het natuurlijk goed menen, zitten ze vaak in dezelfde tunnelvisie én hebben ze de verkeerde drijfveer: jou beschermen. 

Met wie kan je je dan wel omringen? Als ondernemer ben je het gemiddelde van de 5 ondernemers rond jou, dus moet je op zoek naar de juiste ondernemers. Mensen die in jouw league zitten, die het zelf ook gedaan hebben, die je kan vertrouwen. 

Enkele belangrijke speerpunten daarbij zijn:

  • Kunnen ze krachtige vragen stellen om jou tot zelfreflectie te dwingen? 
  • Geloof je ze? Hebben ze de autoriteit en ervaring om bepaalde dingen te mogen benoemen?
  • Staan ze zelf open tot zelfreflectie? Kunnen ze hun eigen ego aan de deur laten, en jou écht helpen met brutaal eerlijke feedback?

 

Next step

Deze to-do’s ook écht uitvoeren? Kom het uittesten bij Rubicon. We zorgen voor de juiste match, zodat je samenkomt met ondernemers uit jouw league, in de vorm van klankbordsessies. In een veilige en vertrouwelijke omgeving. Altijd onder begeleiding van een professionele en ervaren moderator, die de gesprekken naar de nodige diepgang leidt. Zo vermijden we dat we vervallen in een praatbarak. 

Dankzij deze klankbordsessies, kan je jouw eigen obstakels blootleggen en concrete oplossingen vinden, en tegelijk inspiratie en energie halen uit de uitdagingen van anderen. 

Tijd om de mens achter de ondernemer te zien. 

 

Schrijf je in voor een vrijblijvende sessie.