In 2023 de Ghelamco Arena vullen met personen van wie je het leven positief beïnvloed hebt – er is plaats voor zo’n 20.000 mensen – is op z’n minst een ambitieuze missie te noemen. Toch is het de North Star voor het trio achter Rubicon, dat ondernemers helpt hun grootste obstakel te overwinnen: zichzelf. Waarom dat zo is en hoe ze daarbij te hulp schieten, vertellen ze in dit artikel.


Focus op de ondernemer

 

Rubicon werd in het leven geroepen door Mathias Lamiroy. Als serial entrepreneur weet hij als geen andere welke hordes een ondernemer moet nemen: “Achteraf merk je dat je tegen jezelf aanloopt: ‘Had ik toen maar geweten dat’. Dat heeft me laten inzien dat je als ondernemer zélf je grootste obstakel bent. In mijn laatste bedrijf, toen ik voelde dat ik meer manager dan ondernemer was, wist ik al dat ik iets wilde doen om andere ondernemers te helpen. Natuurlijk waren er daar al veel mogelijkheden, maar niemand die focuste op dat persoonlijke aspect van ondernemerschap. Op de ondernemer zelf en zijn achterliggende overtuigingen.” 

 

Gaandeweg vervoegden Nicolas De Coster en Stefaan Bonte zich als co-founders bij Rubicon. Beiden zijn ze, net als Mathias, gefascineerd door ondernemers en persoonlijke groei. “In mijn laatste job kreeg ik de kans om intrapreneur te zijn binnen een groot bedrijf: het leek een fantastische kans, maar na een tijdje bleek het toch wel moeilijk om daar écht te ondernemen”, vertelt Nicolas. “Er was meteen een klik met Mathias en door mijn toenmalige job zag ik in hoe belangrijk de juiste context creëren voor ondernemers is. De sprong naar Rubicon was dus snel gemaakt.”

 

Nicolas en Mathias ontmoeten elkaar op een event van EBBC, niet toevallig een organisatie waar Stefaan de oprichter van is. Zo leert ook Stefaan Mathias – én zijn missie – kennen. “Ik heb altijd de ambitie gehad om ergens een accent van mezelf te kunnen leggen en van de wereld een betere plek te maken. Ik ben van nature een wereldverbeteraar – eigenlijk wilde ik straathoekwerker worden. Nu doe ik dat via Rubicon: ik geloof dat we de wereld beter kunnen maken als we ambitieuze ondernemers helpen, die via hun bedrijven de wereld veranderen. Nu kan ik een impact hebben op die mensen”, aldus Stefaan.


Het grotere plaatje

 

Vorige zomer vervoegde Stefaan het team. Heel verschillende achtergronden, toch hebben ze allemaal éénzelfde visie: ondernemerschap kan de wereld veranderen. Maar helaas staat een ondernemer zichzelf vaak in de weg. “De essentie van Rubicon is om met ondernemers samen te onderzoeken: wat is nu het échte probleem? De moeilijkheden waarop een ondernemer stuit, zijn vaak slechts symptomen van een veel diepere uitdaging”, legt Nicolas uit. “Dat willen samen wij met die ondernemer doen: de achterliggende uitdaging blootleggen.” 

 

Oplossingen die niks met het werkelijke probleem te maken hebben, blijken slechts een pleister op een houten been, duidt Nicolas: “Als er vandaag iemand langskomt met het probleem dat zijn agenda overstroomt, dan kan de eerste reflex zijn om een cursus tijdsmanagement aan te bieden. Maar als  achteraf blijkt dat die persoon iemand is die nooit nee kan zeggen… dan gaat die cursus dat niet oplossen.”

 

“En zo zijn er heel wat achterliggende uitdagingen en beperkende overtuigingen”, pikt Mathias in. “We hebben meer dan 700 ondernemers gesproken, en we merken dat er enkele overtuigingen zijn die steeds terugkeren: ik kan niet verkopen, ik ben geen leider, ik heb geen focus. Of: ik moet harder werken, want dat is de oplossing voor alles. En dan gaan ze harder werken, en beseffen ze na een tijdje dat ze de verkeerde ladder aan het beklimmen zijn.”

 

“Introspectie is dé belangrijkste skill die je kan hebben als ondernemer”

 

“Terwijl die zelfreflectie net zo belangrijk is. Als ondernemer moet je voortdurend beslissingen maken en zeker zijn dat je de juiste keuzes maakt. Daarom willen we de juiste context voor groei creëren. Door vraagstelling kan je je blik verruimen en ontdekken wat jou tegenhoudt als ondernemer.”

“Introspectie is volgens ons dé belangrijkste skill die je kan hebben als ondernemer,” vult Stefaan aan, “maar je moet wel in staat zijn om jezelf kritisch te beoordelen. Dat kenmerk zoeken wij ook in personen die willen deelnemen aan de Rubicon community. Een growth mindset is echt noodzakelijk. We spenderen heel veel tijd aan het leren kennen van een ondernemer, voor we beslissen of die in onze community past. Uiteindelijk is maar een klein deel er echt klaar voor. Maar dat maakt ons ook uniek: je komt enkel in contact met mensen met diezelfde mindset.”


De kracht van de juiste context

 

Om de juiste context voor groei en introspectie te creëren, biedt Rubicon ondere andere ‘The Circle’ aan: een vijftal ondernemers wordt samengebracht en legt elk een case voor, waarover de groep in discussie gaat. Een moderator leidt het gesprek in goede banen. 

 

“Wij gaan niet uitleggen wat iemand moet doen, dat gaat de groep samen doen”, duidt Nicolas. “Zo krijg je inzichten gebaseerd op eigen ervaring, gestoeld in de echte wereld en niet iets uit een artikeltje op Medium. Inspirerende oneliners en artikels hebben het probleem dat ze leuk zijn op papier, maar in de praktijk tot weinig leiden.”

 

“Het lijkt ook vaak dat je alles kan bereiken wat je maar wil, als je die dingen ziet of leest”, vult Stefaan aan. “Ja, je kan jezelf veranderen als ondernemer, maar het blijft hard werken om je altijd bewust te zijn van je eigen blind spots en daarin te veranderen. Het is trouwens altijd een work in progress: je kan nooit ‘af’ zijn als persoon of ondernemer.” 

 

Volgens Mathias is er nog een andere goede redenen om die methodiek te volgen: “Je bent het gemiddelde van de mensen rond jou. Als er dus krachtige mensen rond jou staan, trekken die jou mee naar een hoger niveau. Dat is ook mee de basis van wat we doen: de juiste mensen rondom een ondernemer zetten.”

 

“Een ondernemer heeft veel meer impact dan de groei van het bbp alleen”

 

“Eigenlijk is er een quote van de schrijver Alan Watts die perfect schetst wat we doen: ‘‘Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.’ Wij gaan de échte vraag blootleggen. En pas dan kan je groeien als ondernemer”, besluit Nicolas.

 

En hoe zit het met de Ghelamco-arena die ze willen vullen, vraag ik me af? Hoewel de drie het liever over kwaliteit dan kwantiteit hebben, willen ze me toch van een antwoord voorzien; “Elke ondernemer impacteert volgens ons, al dan niet direct, minstens 20 andere mensen: klanten, werknemers, familie… Dus we willen er graag 1.000 positief beïnvloeden, waarvan de helft via Rubicon en de andere helft via ons ecosysteem”, concludeert Mathias.

 

“Een ondernemer heeft veel meer impact dan de groei van het bbp alleen,” voegt Stefaan nog toe. “Laten we niet vergeten dat een maatschappij mee wordt gevormd door de ondernemers die dingen bouwen.”

Dit interview werd afgenomen en geschreven door de fantastische Lara Deraes.
Een dikke merci om ons verhaal beter te vertellen dan dat we zelf zouden kunnen!