Rubicon Circle

Creëer helderheid over jouw uitdagingen, opportuniteiten en next steps.

Gemodereerde klankbordsessies met zorgvuldig geselecteerde ondernemers waar brutaal eerlijke feedback een plaats krijgt.

Ervaar een trial sessie

In 2020 hielpen we meer dan 700 ondernemers hun uitdagingen helder te krijgen. 9 op 10 deelnemers raadt ons aan.

Exclusief

Ondernemers kunnen enkel deelnemen op uitnodiging. Ben je open minded, kan je je ego aan de deur laten, en wil je ook jouw eigen ervaringen delen? Dan zijn we een match.

Professioneel

Elk gesprek wordt professioneel gemodereerd. Zo voorkomen we niet alleen dat de sessie vervalt in een praatbarak, maar garanderen we ook diepgang en respect.

De Circle helpt jou sneller te groeien als ondernemer.

01
Team van gelijken
De juiste mensen kennen bespaart je tijd en geld.
02
Kostelijke fouten vermijden
Jouw uitdagingen zijn niet uniek. Anderen gingen je reeds voor.
03
Focus op groei
De juiste focus is het kenmerk van hoogpresteerders.
04
Vertrouwelijkheid is cruciaal
What happens in the Circle, stays in the Circle.

Een bruisende community

Op een jaar tijd groeiden we van een pril idee naar meer dan 140 fantastische ondernemers in onze community. Stuk voor stuk prachtige mensen die elkaar omhoog tillen.

Kennismaking plannen

Wat mag je verwachten in de Circle?

Een groep van maximaal 12 ondernemers, zorgvuldig gekozen door ons én goedgekeurd door de leden zelf. De belangrijkste criteria waarop we selecteren zijn: een sterke groei-mindset en de fase waarin de ondernemer zich bevindt. Voor elke klankbordsessie splitsen we de Circle in groepjes van 4 deelnemers, zo garanderen we diepgang én afwisseling.

De klankbordsessies volgen de intervisiestructuur. Zo zorgen we er voor dat de Circle niet vervalt in een praatbarak. Op die manier streven we naar de kwaliteit en diepgang die je verwacht in de Circle. We letten op respect, timing en confidentialiteit.

Wij zijn niet jouw cheerleaders. De Circle vormt een groep ondernemers die elkaar willen zien groeien. Uiteraard vieren we samen onze successen, maar durven we ook eens duwen waar het pijn doet. Hier krijg je te horen wat jouw vrienden of collega’s misschien niet durven zeggen.

Groei bestaat uit de combinatie van twee elementen: inspanning en ontspanning. De boog hoeft niet altijd gespannen te staan. We zijn steeds op zoek naar originele experiences voor onze members, en streven ernaar om hier een uniek verhaal van te maken. Een culinaire wandelervaring, of een namiddag samen doorbrengen op een exposé: why not?

In de Circle verzamel je inzichten op basis van de collectieve ervaring van de groep. Geen droge theorie, wel concrete feedback van ondernemers die voor gelijkaardige uitdagingen hebben gestaan. Jouw persoonlijk adviesraad die je op termijn door en door kent.

"Iedere ondernemer heeft dezelfde uitdagingen, angsten en twijfels. Je bent veel minder eenzaam als je die kan delen. Ook de oplossingen die andere ondernemers aanreiken uit hun eigen ervaring, zijn waardevol.”

— Wannes Van Giel, founder bigtrees

Trial

Schrijf je in voor een vrijblijvende sessie, en ervaar de kracht van brutale eerlijkheid.

Kennismaking plannen

Frequently Asked Questions

“Gek hoeveel vertrouwen en openheid je kan ontwikkelen met een groep onbekenden”

“Het geeft heel veel energie te ontdekken dat ik niet alleen ben met mijn uitdagingen”

“De vragen van de groep bleven nog wel enkele dagen nazinderen”

“Ik heb ontdekt dat ik als ondernemer zelf mijn grootste obstakel ben om mijn doel te bereiken”

“Ik heb evenveel geleerd uit de cases van anderen als uit die van mezelf. Dat had ik niet verwacht”

De sessie is een succes wanneer je enkele vernieuwende inzichten of helderheid krijgt op een belangrijke case of persoonlijk vraagstuk.

“We cannot solve our problems by using the same kind of thinking we used when we created them” – A. Einstein.

Herken je het gevoel dat je soms met een probleem zit die door één welgemikte vraag plots gemakkelijk op te lossen blijkt?

Dat komt omdat we de werkelijke vraag die er achter schuilt (nog) niet zien. Hierdoor zien we dus ook niet hoe we zelf bijdragen aan het in stand houden van het probleem. Onze zogenaamde blind spots.

Het doel van de sessie is om deze blind spots te belichten door ze te benoemen en te bevragen. 90% van de oplossing ligt in het scherp stellen van de onderliggende kernvraag. Om dit te bereiken volgen we een specifieke structuur die toelaat om snel naar de essentie van de case te gaan.

We bespreken 2 cases gebruik makende van de intervisie structuur. Deze kent volgende stappen:

  • Kennismaking
  • Bepalen van de 2 cases (2 x 40 min) die we bespreken
  • Stap 1: Toelichting van de case
  • Stap 2: Verheldering van de case & vragen stellen
  • Stap 3: Bepalen van de kernvraag
  • Stap 4: Advies op de kernvraag door de groep
  • Stap 5: Bepalen van 1 concrete actie

Je wordt gematcht met 4 ondernemers met een gelijkaardig ‘kaliber’.

Tijdens de eerste sessie baseren we ons op een kort telefoongesprek en een check van jouw LinkedIn profiel.

Na de eerste sessie word je, indien je dat wenst, opnieuw uitgenodigd tot een tweede vrijblijvende sessie. Dankzij jouw eerste deelname (& de feedback die je ons nadien geeft), kunnen we deze keer nòg preciezer matchen met waardevolle peers.

Hierbij wordt door ons community design team gekeken naar persoonlijke voorkeuren, complementariteit, north star goals, …

  • Een ongestructureerde praatbarak met willekeurig advies.
  • Een plaats voor ego’s die graag tonen hoe slim ze zijn.

  • Denk even na over een persoonlijke case die je wil brengen. Een goede case begint met “Hoe kan ik …” en is belangrijk om te verhelderen of op te lossen teneinde jouw doelen te bereiken.
  • Benoem zaken die je observeert bij de andere deelnemers. “Ik merk op dat je het niet helder hebt, twijfel vertoont, angst hebt voor…, jezelf tegenspreekt…” Dit is de eerlijkheid waardoor je de anderen echt van waarde kan zijn.
  • Draai jouw advies om in een krachtige vraag. Dit zorgt ervoor dat de ander zelf gaat nadenken en tot de oplossing kan komen.

  • Vraag door om de essentie van het probleem te begrijpen. Wacht met het sturen naar een oplossing totdat we samen het kernprobleem hebben bepaald. Anders loop je het risico dat je op de verkeerde vraag advies geeft.
  • Stel open vragen, geen suggestieve vragen. “Zou het kunnen dat…” is een voorbeeld van een suggestieve vraag.
  • Stel helpende vragen om de leefwereld van de ander te begrijpen, probeer niet te tonen hoe goed of slim je wel bent.

No worries. Enerzijds leer je altijd uit de cases van anderen. Het komt zelden voor dat iemands uitdaging uniek is. Anderzijds zal je opnieuw worden uitgenodigd voor een tweede sessie waar jouw case aan bod zal komen.

Dat is OK. We merken uit ervaring dat je eveneens veel meerwaarde en inzichten kan halen uit de cases van de andere deelnemers.